راهنمای خرید لنز دوربین عکاسی

تمام عکاسان حرفه ای و آماتور جهان می دانند که خرید لنز دوربین می تواند یکی از چالش بر انگیز ترین کارها در حیطه کاری شان باشد. این در واقع یک دغدغه مشترک بین تمام کسانی است که دوربینی با قابلیت تعویض لنز دوربین دارند. اگر پیش از این به سایت های خرید و فروش آنلاین لنز دوربین دیجیتال سری زده باشید، احتمالاً با اقیانوس بی پایان مدل های مختلف لنزهایی روبرو شده اید که همگی به نوعی می توانند برای شما مناسب باشند.

برای رهایی از این گم گشتگی به شما توصیه می کنیم این مقاله شما را تا پایان مطالعه کنید تا شما را قدم به قدم به سوی پیدا کردن لنز دوربین ایده آل تان راهنمایی کنیم. با مطالعه این مطلب تا انتها دیگر مشکلی برای خرید لنز دوربین مناسب خود نخواهید داشت.

نحوه نام گذاری لنزهای دوربین

نخستین گام در خرید لنز دوربین یادگیری طریقه نام گذاری آن است. بازدید از صفحات فروش اینترنتی لنز دوربین دیجیتال برای یک تازه کار ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. چرا که ناگهان با سلسله ای از اعدادو حروف روبرو می شود که با همه ی جذابیت هایشان می توانند انسان را سردرگم کنند. باید بدانید که چند آیتم در نام گذاری لنزها اهمیت دارند و البته هر برندی شیوه خاص خود را برای نام گذاری در هر یک از این آیتم ها برگزیده است. در ادامه با این آیتم ها، ویژگی هایی که به لنزها می دهند و همچنین نحوه نام گذاری هر برند در آنان آشنا می شویم.

۱- فاصله کانونی:

فاصله کانونی نخستین آیتم برای تشریح جزئیات لنز ها در هنگام نام گذاری آنان است. فاصله کانونی هر لنز در کنار سایز سنسور دوربین می تواند زاویه دید و وسعت کادر تصویر شما را تعیین کند. در این نام گذاری هرچه اعداد کوچکتر باشند، لنز شما عریض تر (Wide) است. لنز دوربین دیجیتال از لحاظ فاصله کانونی به دو دسته تقسیم می شود:

دسته اول – لنزهایی که فاصله کانونی ثابت دارند و به لنزهای پرایم معروف هستند. این دسته معمولاً در نام خود دارای یک عدد مشخص برای نشان دادن فاصله کانونی خود هستند. مثل لنز mm50 کانن.

دسته دوم – لنزهایی که فاصله کانونی آن ها متغیر است و بسته به خواست عکاس می تواند زاویه دید متفاوتی را ارائه دهد و به آن‌ها لنزهای زوم گفته می شود. برای نام گذاری لنزهای زوم از دو عدد که نشان دهنده حداقل و حداکثر فاصله کانونی است استفاده می شود. مثل لنز 200-70 نیکون.

برای درک بهتر تاثیر فاصله کانونی در میدان دید دوربین، به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر فواصل کانونی متعدد را بر روی دوربینی با سنسور APS-C که یکی از دوربین های با سایز سنسور استاندارد و رایج است، نشان می دهد.

نکته حائز اهمیت آن است که لنزهایی با فواصل کانونی مشخص، در دوربین هایی با سایز سنسور متفاوت می توانند میدان های دید متفاوتی را ارائه دهند. برای درک بهتر این موضوع به جدول زیر نگاه کنید:

این جدول بیان کننده نسبت فاصله کانونی لنز های مختلف در دوربین های متفاوت است. به عنوان مثال لنزی با فاصله کانونی 55-18 میلیمتر در دوربینی با سایز سنسور APS-C همان زاویه دیدی را به ما ارائه خواهد کرد که لنزی با فاصله کانونی 90-28 میلیمتر بر روی یک دوربین 35 میلیمتری خواهد داشت.

2 – دهانه دیافراگم:

دومین آیتم مهم در نام گذاری لنز دوربین دیجیتال، دهانه دیافراگم آن است. گستره دهانه دیافراگم هر لنزی، تعیین کننده میزان توانایی آن لنز در دریافت نور است. مانند قرنیه چشم انسان ها، هرچه دهانه دیافراگم لنزها نیز بازتر باشد، توانایی دریافت نور بیشتری را دارند. نامگذاری دهانه دیجیتال به شکل های مختلفی انجام میگیرد. مانند F/4 یا F4 و یا 1:4 که همگی آن ها یک معنا دارند. هر چه این عدد کوچک تر باشد، حداکثر دهانه دیافراگم بازتر بوده و لنز توانایی بیشتری در دریافت نور دارد. مثلا لنز F2.8 نور بیشتری نسبت به لنز F4 دریافت می کند.

بدیهی است که هرچه دهانه دیافراگم یک لنز دوربین دیجیتال بزرگ تر باشد، امکان عکاسی در نور کم را بیشتر می کند و به عکاس ها کمک می کند که در فضاهای مسقف و مکان هایی با نور کم نیز بتوانند عکس هایی بدون فلش تهیه کنند.

3 – سیستم تثبیت تصویر:

سیستم تثبیت تصویر، آیتم دیگری که هنگام خرید لنز دوربین باید به آن توجه داشته باشید. سیستم تثبیت تصویر در واقع سیستمی است که توانایی حذف لرزش های ناگهانی دست عکاس و یا حذف حرکات سوژه را دارد. سیستم تثبیت تصویر یا همان لرزش گیرِ لنز دوربین دیجیتال، در سال های اخیر مورد توجه ویژه کمپانی ها قرار گرفته و به دو صورت دوربینی و لنزی استفاده می شود. به عنوان مثال شرکت های پنتاکس و المپیوس این سیستم را بر روی بدنه دوربین و شرکت هایی مانند کانن، نیکون، سامسونگ، پاناسونیک و فوجی فیلم، این سیستم را بر روی لنزهای مختلف خود سوار می کنند. در این میان شرکت هایی هم مانند سونی هستند که دوگانه عمل می کنند. سونی در دوربین های سری SLR خود از سیستم درون بدنه Super steady shot و در دوربین های سری NEX خود از سیستم درون لنز Optical steady shot استفاده می کند.

شیوه نام گذاری سیستم تثبیت تصویر در لنز دوربین دیجیتال در کمپانی های مختلف به شکل های مختلف انجام می گیرد. از آنجایی که قصد خرید لنز دوربین از هر برندی را داشته باشید به هرحال باید به سیستم تثبیت تصویر آن دقت کنید، ما در اینجا نحوه نام گذاری آن در برندهای مختلف را برای شما می آوریم:

  • Canon: (IS) Image Stabilization
  • Nikon: (VR) Vibration Reduction
  • Fujifilm, Panasonic and Samsung: (OIS) Optical Image Stabilization
  • Sony (NEX system): (OSS) Optical Steady Shot
  • Sigma: (OS) Optical Stabilization
  • Tamron: (VC) Vibration Control

4 – پشتیبانی از انواع دوربین با سایز سنسور مختلف:

دوربین های استاندارد دارای سنسورهای متفاوتی با ابعاد مختلف اما استاندارد هستند. برخی دوربین های ارزان قیمت تر مانند دوربین های SLR و دوربین های بدون آینه (Mirror less) از سنسور APS-C پشتیبانی می کنند که سایز آن ها 24mm*16mm است؛ اما دوربین های دارای رده بالای قیمتی از برند نیکون و کانن که در اصطلاح به آن ها فول فریم نیز می گویند، از سنسور با ابعاد 24mm*35mm استفاده می کنند. برخی برندها مانند پاناسونیک و المپیوس نیز از سنسورهایی به نام Four third بهره می برند. بنابراین هنگام خرید لنز دوربین، باید لنزی که تهیه می کنیم، باید از سایز سنسور دوربین ما پشتیبانی کند.

البته در سالهای اخیر اغلب شرکت ها لنزهایی را تولید می کنند که دوربین های APS-C را پشتیبانی کند. دلیل این کار آن است که اغلب دوربین های رده ارزان قیمت و فراوان در بازار با این سنسور تولید می شوند. به همین خاطر چنین لنزهایی عموماً لنزهای وایدی هستند که برای عکاسی عمومی کاربرد فراوان دارند.

این نکته مهم را از یاد نبرید که دوربین های فول فریم می توانند لنزهای APS-C را پذیرا باشند اما لنزهای APS-C به دوربین های فول فریم نصب نمی شوند. بنابراین اگر در نظر دارید که زمانی دوربین خود را به فول فریم ارتقا دهید، باید به این موضوع از الان توجه داشته باشید.

حال که با این آیتم نیز به خوبی آشنا شدید، زمان آن است که شیوه نامگذاری آن در لنزهای مختلف را بشناسید. برندهای متفاوت، بر روی لنزهای SLR خود که از سایز سنسور APS-C پشتیبانی می کنند این اختصارها را نام گذاری می کنند:

  • Canon: EF-S
  • Nikon: DX
  • Pentax: DA
  • Sony: DT
  • Sigma: DC
  • Sigma (Mirror less): DN
  • Tamron: Di II
  • Tamron (Mirror less): Di lll
  • Tokina: DX

5 – مانت های سازگار با دوربین ها

آیتم دیگری که هنگام خرید لنز دوربین باید در نام آن جستجویش نمایید، موضوع مانت لنز دوربین دیجیتال است. مانت دوربین، در واقع دهانه ورودی دوربین است که لنز می تواند از طریق آن دهانه به دوربین متصل گردیده و چفت شود. هر کمپانی از مانت مخصوص خود برای تولید لنز دوربین استفاده می کند و در بعضی مواقع، مانت لنز یک برند با بدنه دوربین برند دیگر همخوانی ندارد. به عنوان مثال، مانت لنز کانن با مانت بدنه دوربین نیکون همخوانی ندارد. اما در بعضی مواقع می تواند این موضوع متفاوت باشد. چرا که در برخی برندها، اشتراکاتی نیز وجود دارد.

به هرحال شما باید با آگاهی از نوع مانت دوربین خود، هنگام خرید لنز دوربین به نام مانت لنز که در جدول زیر به تفکیک کمپانی به آن‌ها پرداخته ایم، توجه نمایید.

معرفی لنزهای متداول در جهان

حال که با ویژگی ها و فرمت های نام گذاری انواع لنز در برندهای مختلف آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده که گام بعدی را برای راهنمایی خرید لنز دوربین دیجیتال در کنار شما برداریم. در ادامه مقاله، به معرفی انواع لنزهای پرطرفدار جهان پرداخته و ویژگی های بارز هر یک را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

  • لنزهای دوربین پرایم

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، لنز دوربین دیجیتال از لحاظ فاصله کانونی به دو دسته ی ثابت و متغیر تقسیم می شود که لنزهای پرایم و زوم نام دارند. شاید با توجه به شایع بودن لنزهای زوم و تنوع و کیفیت آن‌ها، این سوال برای شما پیش بیاید که چه افرادی هنوز مایل به استفاده از لنزهایی با میدان دید ثابت هستند؟ اما حقیقت است این است که لنزهای پرایم، پیشنهاد بسیاری از سرشناس ترین عکاسان جهان برای برخی سبک ها از عکاسی هستند. به عنوان مثال برای عکاسی خیابانی و یا عکاسی از دسته بزرگی از انسان ها و یا عکاسی در آتلیه، پیشنهاد عکاسان حرفه ای استفاده از لنزهای پرایم است. چرا که لنزهای پرایم هم از نظر جثّه و وزن، کوچک تر و سبک تر از لنزهای زوم است و هم به دلیل دهانه دیافراگم بازتری که دارد، عکس های با کیفیت بهتر و شارپ تری را در اختیار عکاسان قرار می دهد. همین دو دلیل یعنی کیفیت برتر و وزن کمتر، می تواند دلیل کافی بسیاری برای خرید لنز دوربین پرایم باشد.

  • لنز دوربین زوم استاندارد (Standard zoom):

لنزهای زوم استاندارد، همان لنزهای کیتی هستند که همراه دوربین عرضه می شوند. این لنزها کاربردی عمومی دارند و معمولاً فاصله کانونی عریض تا متوسط (wide to telephoto) را پوشش می دهند. یکی از دلایلی که اکثر کمپانی ها چنین لنزهایی را بر روی دوربین خود عرضه می کنند، آن است که این لنزها می توانند برای بسیاری از سوژه ها کاربردی متوسط داشته باشند و لذا، دوربین را هنگام خرید، به دوربینی کاربردی تر تبدیل کنند. البته همین لنزهای زوم استاندارد نیز می توانند با همتایان با کیفیت تر خود جایگزین شوند تا بسیاری از نیازهای عکاسان را تامین کنند.

  • لنز تله فوتو (Telephoto lens):

زوم تله فوتو به زوم عمیقی گفته می شود که به شما این امکان را می دهد که به سوژه خود بسیار نزدیک شوید. به عبارت بهتر همانطور که از نام این نوع لنزها پیدا است، مانند تلسکوپ عمل کرده و برای فواصل دور و زوایای بسته مناسب هستند. لنز تله فوتو معمولاً دومین لنزی است که یک عکاس در شروع کار خود آن را تجربه می کند.

  • لنزهای سوپر زوم (Super zoom):

لنزهای سوپر زوم به لنزهایی گفته می شود که بازه وسیع تری از میدان های دید را در اختیار شما قرار می دهند. این لنزها معمولاً فاصله کانونی یک لنز کیت استاندارد تا یک لنز تله فوتو را در خود جای می دهد و عکاسان به آن لنز all in one می گویند. هرچند این لنز بسیار جامع و گسترده است و برای عکاسی های عمومی در سفر ها بسیار مناسب است اما بخاطر داشته باشید که بهترین کیفیت برای هر سبک عکاسی توسط لنز تخصصی آن به دست می آید و هیچ وقت یک لنز نمی تواند در تمام زوم ها بهتر از لنز تخصصی آن زوم عمل کند. 

  • لنز زوم واید انگل (Wide angle zoom):

یکی دیگر از انواع لنزهایی که به جهت زوم خود در دسته ای جدا قرار می گیرند، لنزهایی با زوم واید انگل هستند. این لنزها قادرند زاویه عریض تر و گسترده تر از لنز زوم کیت به شما ارائه دهند. چنین گستره ای در یک لنز دوربین دیجیتال باعث می شود که برای تصویربرداری حرفه ای از مناظر، ساختمان ها و صنعت معماری کاربرد وسیع تری داشته باشد.

  • لنز ماکرو (Macro lens):

لنزهای ماکرو به لنزهایی گفته می شود که قادر به فوکوس از نزدیک بر روی سوژه هستند. در ادامه مقاله در خصوص توانایی اتوفوکوس در لنز دوربین دیجیتال به تفیل سخن خواهیم گفت؛ اما در اینجا آنچه مطرح است، فاصله نزدیک به سوژه است. لنزهای ماکرو برای عکاسی از حشرات، اجسام ریز و طلا و جواهر بسیار کاربرد دارند؛ چرا که می توانند جزئیات دقیقی از سوژه را در اختیار شما قرار دهند.

به خاطر داشته باشید که لنزهای ماکروی واقعی همگی پرایم هستند؛ اما با این حال بعضی لنزهای زوم وجود دارند که به دلیل فاصله کانونی نزدیک، اصطلاحاً به آن ها لنز زوم ماکرو گفته می شود.

  • لنز پرایم فست (Fast prime lens):

لنزهای پرایم فست به لنزهایی گفته می شود که دهانه دیافراگم بالایی داشته و برای عکس برداری در نور کم بسیار مناسب هستند. این لنزهای پرایم در تمامی فواصل کانونی از واید انگل تا الترا تله فوتو عرضه می شوند و ویژگی مشترک همگی، پذیرش بالای نور و کیفیت اپتیکی فوق عالی شان است. این لنزها در محیط های بسته و باز، با نور کم می توانند عکس های با کیفیتی برای شما بگیرند.

  • لنزهای پنکیک (pancake lens):

لنزهای پنکیک، لنزهایی هستند که با رشد و توسعه تکنولوژی مربوط به تولید لنزها، به منظور کوچک تر و سبک تر کردن دوربین ها ساخته شده اند. این گونه لنز ها که هر ساله توسعه یافته تر و شایع تر می شوند، کار را برای حمل و نقل عکاسان بسیار راحت کرده و در انواع بسیار متنوعی تولید و ارائه می شوند.

سیستم اتوفوکوس در لنز دوربین دیجیتال

حال که با انواع لنز دوربین دیجیتال آشنا شدید، باید پیش از آن که اقدام به خرید لنز دوربین کنید، از یک اصل بسیار مهم دیگر در انتخاب لنز نیز سر در آورید. یکی دیگر از ویژگی هایی که برای انتخاب لنز بسیار اهمیت دارد، سیستم اتوفوکوس استفاده شده در لنز دوربین دیجیتال است.

نوع موتوری که برای فوکوس در لنز مورد استفاده قرار گرفته، از نظر کیفیت فوکوس، سرعت تشخیص و سر و صدا می تواند عملکردهای متفاوتی در لنز ایجاد کند که برای خیلی عکاسان و حتی فیلمبردار ها، این عوامل از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. موتور فوکوس هم می تواند مانند سیستم تثبیت تصویر هم در بدنه و هم در لنز دوربین قرار گرفته باشد و در اینجا، چند موتور اتوفوکوس معروف و پرکاربرد در دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. لنزهای Screw drive:

این لنزها فاقد موتور داخلی بوده و سیستم اتوفوکوس آن ها توسط اتصال های مکانیکی به بدنه دوربین رقم می خورند. این لنزها از نظر سرعت در فوکوس مطلوب ولی از نظر سر و صدا نامطلوب هستند؛ به طوری که اگر در سکوت مشغول فیلم برداری با این لنزها باشید، صدای فوکوس آن در فیلم کاملاً مشهود خواهد بود.

  1. لنزهای Micro motor:

لنزهای دارای سیستم فوکوس میکرو موتور، لنزهایی هستند که برای ایجاد تغییر در فوکوس از موتورهای قدیمی تر نوع DC استفاده می کنند. این گونه لنزها معمولاً در زمره لنزهای ارزان قیمت قرار می گیرند و از نظر کیفیت می توانند متفاوت باشند که هم مدل پر صدا و هم مدل بی صدای آن ها موجود است.

  1. لنزهای دارای موتور Linear Stepper:

این لنزها می توانند بدون صدا و به سرعت، عملیات اتوفوکوس را انجام دهند و از این رو برای فیلمبرداری نیز بسیار مناسب هستند. بیشتر اوقات این لنزها را در دوربین های بدون آینه و سری SLR از دوربین های کانن می بینیم.

  1. لنزهای دارای موتور Ultrasonic-type:

موتورهای التراسونیک یکی از انواع پر طرفدار و رایج موتورهای اتوفوکوس بخصوص در دوربین های SLR است. لنز های دارای این موتور، عملکردی سریع، دقیق و بی صدا برای فرایند فوکوس دارند. برای لنزهای دارای این ویژگی ممکن است به یک اختلاف قیمت فاحش در بازار بربخورید که دلیل آن را همینجا برای تان خواهیم گفت. موتورهای التراسونیک خود دو نوع دارند. نوع اول Micro-type است که عملکردی شبیه به لنزهای micro motor داشته و از قیمت ارزان تری برخوردار است. نوع دوم Ring-type است که در لحظه قادر به تغییر حالت از اتوماتیک به دستی است و مزایای بیشتری نسبت به نوع اول دارد و قیمت آن نیز بیشتر است. هرچند در هنگام خرید، نوع اول و دوم موتورهای التراسونیک قابل تفکیک نیستند اما به طور کلی سیستم نام گذاری هر کمپانی برای لنزهای دارای این موتور متفاوت است. در اینجا برخی از معروف ترین آن ها را برای شما ذکر می کنیم:

  • Canon: Ultrasonic Motor (USM)
  • Nikon: Silent Wave Motor (AF-S)
  • Olympus: Supersonic Wave Drive (SWD)
  • Pentax: Supersonic Drive Motor (SDM)
  • Sigma: Hypersonic Motor (HSM)
  • Sony: Supersonic Wave Motor (SSM)
  • Tamron: Ultrasonic Silent Drive (USD) and Piezo Drive (PZD)
  • Tokina: Silent Drive Module (SD-M)

لنزهای دارای فوکوس دستی (Focus by wire)

سیستم فوکوس دستی سیستمی است که بسیاری از عکاسان حرفه ای هنوز به راحتی آنان را ترجیح می دهند. این سیستم که در اغلب لنز های SLR به صورت رینگ هایی با قابلیت چرخش و تغییر جای لنزها وجود دارند، این امکان را به شما می دهند که فوکوس لنز خود را در هر عمق میدان که به آن مایل هستید تنظیم کنید. با آن که کار کردن با چنین سیستمی در ابتدا می تواند بسیار سخت باشد، اما با این حال بسیاری از عکاسان حرفه آن را به سیستم های اتوفوکوس ترجیح می دهند.

اینکه یک لنز توانایی تغییر سریع از حالت اتوفوکوس به حالت دستی را داشته باشد، برای بسیاری از عکاسان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور برخی کمپانی ها با افزودن یک مکانیزم موسوم به کلاچی، این امکان را برای عکاسان فراهم می کنند که در هر زمانی بتوانند این کار را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که چرخاندن رینگ های لنز در حالت اتوفوکوس می تواند آسیب جدی به لنز وارد کند و پیش از این حتماً باید دوربین بر روی حالت دستی قرار گرفته باشد.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تمام ویژگی هایی که هنگام خرید لنز باید به آن ها توجه داشته باشید را با شما به اشتراک بگذاریم. بجز موارد ذکر شده، مواردی مانند جنس بدنه، کیفیت ساخت و آببندی و گارانتی و خدمات پس از فروش نیز عواملی هستند که هنگام خرید لنز باید به آن ها توجه داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا